Rasulullah SAW bersabda:
"Tiada suatu amalan anak Adam di hari Nahar (hari menyembelih korban)yang lebih disukai oleh Allah SWT, selain dari menyembelih korban. Korban itu, di hari kiamat akan datang dengan cukup segala anggotanya, tanduk, kuku dan bulunya. Dan darah sembelihan itu akan tumpah ke tempat yang disediakan oleh Allah sebelum ia jatuh ke bumi."
(Riwayat at-Tarmizi dan Ibnu Majah dari Aisyah r.ha)

7 Disember 2008
Seawal 9.00 pagi warga Rose Apartment telah berkumpul untuk membuat penyediaan tempat untuk Majlis Ibadah Korban yang akan dilakukan esok.

Tidak lengkap rasanya apabila menjelang hari raya tanpa juadah ketupat dan lemang.

Apabila ada lemang sudah tentulah akan disediakan sekali dengan rendang. Oleh itu kaum wanita sama-sama menyediakan bahan untuk memasak rendang.

Kaum lelaki pula berjaga sehingga tengah malam untuk memastikan lemang dimasak dengan sempurna. Juadah ini adalah untuk dijamu pada pagi raya sebelum bermulanya acara ibadah korban.


8 Disember 2008

Hari ini dalam sejarah kerana buat pertama kalinya penduduk Rose Apartment melakukan ibadah korban dan akikah. Sebagai permulaan, hanya dua ekor lembu sahaja yang mampu kami uruskan walaupun ada permintaan untuk menambah seekor lembu lagi.


Hari itu hujan gerimis sampai ke petang. Walaupun begitu, sedikit pun tidak mematahkan semangat warga Rose Apartment untuk sama-sama berganding bahu menguruskan penyembelihan. Alhamdulillah Ustaz Sobri Abd Rani sudi menurunkan skil sembelihan kepada warga Rose.

Sebelum penyembelihann dilakukan, takbir raya dilaungkan bersama-sama....


Setelah itu kaum lelaki bergotong royong untuk melapah, memotong dan membungkus daging korban.


Sebahagian daripada daging akikah diserahkan kepada kaum wanita untuk dijadikan masakan tengah hari.

Inilah chef yang memasakkan sup tulang, daging masak kicap dan sayur campur.


Walaupun jam sudah menunjukkan jam 3 petang... mereka masih setia menunggu dengan sabar untuk menjamah makanan tengah hari.


Sementara itu daging korban yang telah dibungkus telah diagihkan oleh ketua blok masing-masing. Ketua blok telah menghantar daging tersebut ke pintu rumah penduduk untuk memastikan semua akan mendapat daging korban.

Masakan yang lebih juga turut dibungkus dan diagihkan kepada penduduk Rose Apartment.

Alhamdulillah... Majlis Ibadah Korban 1429 Hijrah telah dapat disempurnakan dengan jayanya. Diharap agar kerjasama begini akan berkekalan...sejajar dengan moto kita "Muafakat Membawa Berkat". Mudah-mudahan majlis seumpama ini akan berterusan di masa akan datang.

0 comments:

Blogger Template by Blogcrowds