Pendidikan anak-anak sangat penting. Cuba tengok serangan Israel terhadap rakyat Palestin, sasaran mereka adalah di sekolah-sekolah kerana mereka memang hendak bunuh kanak-kanak daripada orang dewasa. Tujuan mereka berbuat demikian kerana mereka tidak mahu dijiwa kanak-kanak itu ada semangat yang kental untuk meneruskan perjuangan bangsa mereka dan menuntut kemerdekaan.

Oleh itu sementara Allah kurniakan keamanan dinegara kita, kita hendaklah menekankan pendidikan anak-anak. Bermulanya tahun baru ini, pasanglah niat, tekat dan azam dalam hati kita untuk membina kekuatan dalam diri. Untuk mendapat kekuatan dalam diri, kita perlu masukkan satu persatu akhlak nabi dalam diri kita untuk dicontohi oleh anak-anak. Disamping itu buangkan segala sifat buruk yang bukan akhlak nabi dalam diri kita.

Bagaimana hendak membina kekuatan diri?
1. Bina Sahsiah Diri
• Jangan berbohong.
Jika suami atau isteri berbohong antara satu sama lain terutama kepada anak-anak, tidak mustihil jika anak-anak juga akan berbohong kepada kedua ibubapa suatu hari nanti.
• Beri anak isteri rezeki yang halal.
Jangan ambil mudah perkara-perkara yang dianggap remeh. Misalnya, kita menggunakan harta benda pejabat walaupun sekeping kertas untuk kegunaan peribadi ataupun bagi pada anak-anak. Jika barang itu bukan hak kita dan kita mengambilnya, begitu laju pula hak kita akan ditarik oleh Allah. Kalau barang tersebut diberi pula kepada anak-anak, masa depan mereka boleh musnah disebabkan sikap kita yang tidak jujur.

2. Bina Ketrampilan Diri
• Jagalah imej kita agar nampak sentiasa kemas terutama ketika berhadapan dengan Allah. Apabila penampilan kita kemas dan cantik orang akan nampak Islam itu indah dan hebat.
• Jagalah kebersihan diri dan rumah kerana kebersihan itu sebahagian daripada Iman. Pastikan rumah kita bersih sehingga kita boleh solat dimana-mana sudut sahaja kecuali dalam bilik air. Rumah begini Insya-Allah akan dimasuki oleh Malaikat Rahmat.

3. Bina fizikal dan spiritual
• Jaga Makan
Makanlah ikut cara nabi.
Menurut buku bertajuk `Isyarat Dan Maha Pencipta’ sebaik-baiknya anak-anak elok diberi makan:

i) Lobak – untuk mencerahkan mata sehingga tua.
ii) Tomato – untuk menjaga jantung kita dan ketenangan hati.
iii) Batang saleri – untuk kekuatan tubuh badan dan tulang kita.

0 comments:

Blogger Template by Blogcrowds