Hari raya ialah hari umat Islam menyambut kemenangan, setelah sebulan tekun bermujahadah melawan hawa nafsu dengan melakukan ibadah puasa dan diiringi pula dengan pelbagai ibadah sunat. Oleh kerana itu, layaklah mereka merayakan kegembiraan anugerah Tuhan.
Rasulullah SAW bersabda, “Orang yang berpuasa itu mempunyai dua kegembiraan, gembira ketika semasa berbuka dan gembira ketika semasa bertemu Tuhannya.”
Kemuncak kegembiraan yang bercampur keharuan dapat dirasai ketika tiba di penghujung Ramadan. Kejayaan menyempurnakan ibadah puasa dan ibadah-ibadah lain sepanjang bulan Ramadan disambut dengan penuh rasa syukur. Keluar dari bulan Ramadan dan masuk ke bulan Syawal ibarat keluarnya seorang bayi dari perut ibunya dalam keadaan ‘fitrah’ yakni suci dan bersih daripada dosa dan maksiat.
Inilah hakikat sebenar hari raya iaitu hari mensyukuri nikmat kembalinya kita kepada fitrah asal sebagaimana sewaktu kita dilahirkan dahulu. Oleh itu, hari raya paling bermakna bagi orang yang benar-benar berjaya membersihkan hatinya melalui ibadah puasa dan ibadah-ibadah sampingan yang lain sepanjang bulan Ramadan.


Bertempat di Dataran Rose Apartment, sambutan hari raya telah diadakan dengan meriahnya walaupun dalam keadaan bersesak-sesak di dalam khemah kerana hujan turun sedari petang tidak henti-henti.

Sambil menjamah makanan acara cabutan bertuah telah diadakan. Nombor cabutan bertuah adalah mengikut nombor rumah masing-masing.

Ini adalah sebahagian penduduk yang hadir. Cik Rohana pun datang juga. Terima kasih Cik Rohana kerana sudi turut serta meraikan majlis raya di Rose Apartment.

Sebelum pukul sepuluh malam hujan sudah berhenti dan majlis pun bersurai. Sekali lagi penduduk lelaki dan wanita sama-sama bergotong royong untuk membasuh periuk belanga dan membersihkan kawasan.

0 comments:

Blogger Template by Blogcrowds